You'd better Belize it - Reisverslag uit Belmopan, Belize van Leonie Vries - WaarBenJij.nu You'd better Belize it - Reisverslag uit Belmopan, Belize van Leonie Vries - WaarBenJij.nu

You'd better Belize it

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

16 Februari 2011 | Belize, Belmopan

Hi!

In deze editie praat ik jullie bij over o.a. apen, wasbeertjes, idiote pauwen en een bezoek aan de donkere en mysterieuze grotten van Actun Tunichill Muknal....maar ik begin bij de prachtige witte stranden van Tulum.

Tijdens het pannenkoeken bakken voor ontbijt op de tweede ochtend kwam ik een Australische vrouw tegen. Samen zijn hebben we de hostel shuttle gepakt om zowel de ruïnes als het strand van Tulum te bekijken. De ruïnes zijn in een soort park gesitueerd en tussen de ruïnes vind je links en rechts overal leguanen en hagedissen die ook nog eens redelijk fotogeniek zijn ;-) de mooiste ruïne ligt aan zee. Een prachtig uitzicht zo tegen een glasheldere, turkooise zee en parelwit strand. Met parelwit bedoel ik ook echt parelwit. De stranden zijn zo wit dat ze je bijna verblinden! De surfschoentjes waren hier niet nodig, want zo mooi als het eruit ziet, zo heerlijk voelt het ook aan je voeten: koel en zacht.

Na een avondje met erg goede live muziek en dansen onder de Mexicaanse sterrenhemel ben ik de volgende dag verder gereisd naar Chetumal, dat ligt ten zuiden van Tulum en bijna tegen de grens met Belize.
Hier was op het mayamuseum na (waar ik als eerste en enige voor de deur stond om 9 uur) verder niet zo gek veel te doen, behalve het aanschouwen van talloze zappateria's (schoenenwinkels) die zijn echt overal hier.

Al snel kwam ik dus in het buurland Belize aan in het plaatsje Orange Walk. Daar een Nederlands meisje uit Utrecht ontmoet, waar ik een paar daagjes mee ben opgetrokken :-) we deden een jungle river tour met apen die op de boot kwamen en de meegebrachte bananen op hun gemak oppeuzelden. Tijdens deze tour ook mayaruïnes gezien én beklommen. Die trappen zijn hoog en de Maya's waren klein, althans de lagere klasse. De tempels waren bedoeld voor de hogere klasse en die waren een stuk langer.

In Orange Walk vele Mennonieten gezien. Dit is een volk bestaande uit veelal lange, blanke mensen. De mannen gekleed in een tuinbroek + blousse en hoed, de vrouwen in zwarte jurken en een zwart hoofddoekje. Ze spreken een soort laag Duits en hun geloof is een afgeleide van het Christendom.

De dag erna ben ik met het meisje uit Utrecht vetrokken naar Caye Caulker. Een heel relaxed en laid-back eiland. Belize heeft verschillende cayes; dit is de meest populaire onder reizigers. Twee en een halve dag héérlijk gegeten en leuke dingen gedaan; waaronder een snorkeltrip met roggen en haaien.

Toen ben ik uiteindelijk naar San Ignacio gegaan. Daar een tour gemaakt door de grotten van Actun Tunichill Mucnal. Om er te komen moet je een stuk door de jungle hiken en daarbij steek je dan drie rivieren over. Uiteindelijk kom je bij de grot, alwaar je door het water op en over rotsen klimt, door nauwe spelonken gaat en dat allemaal met een helm met koplamp op je hoofd :-) Erg mooie kristallen gezien daar. En ook oude potten die er nog precies zo bijliggen als de maya's ze ooit hebben achtergelaten. Verder zie je er skeletten.. Dat laatste is de main thing to see daar, maar ik vond de kristallen en grotten zelf veel indrukwekkender :D

Van San Ignacio verder gereisd naar Flores, Guatemala.
In korte tijd ben ik dus al 3 keer de grens overgestoken. In Flores in zeer relaxed hostel geslapen. Erg goedkoop en opgezet door een Nederlandse man. Vanuit Flores in de vroege ochtend (4.30) naar Tikal vertrokken. Dat is een groot reservaat met allemaal oude piramides/tempels.

Bovenop tempel 4 heb je dan ook een fantastisch uitzicht over heel Tikal. Onderweg zie je overal wilde dieren: een krokodil, spidermonkies, en overal pauwen...hemelsblauwe kop, fel oranje bubbles bovenop. Ze konden zelfs de tempels beklimmen (op dat moment bleef ik even beneden haha). Die stomme beesten huppelden soms vrolijk met onze groep mee..!
Verder heb ik wat voor mij kleine hoogtepuntjes op video vastgelegd: een specht met snavel tegen de boom aankloppend en een kolonie rode mieren die stukies blad droegen. Uiteindelijk kreeg ik nog een wasbeertje te zien. Ik helemaal blij en op wasberenjacht om foto's te maken.. Maar toen bleek ik tussen de rode mieren te staan :-( die vonden mijn voet leuk om in te prikken.. Of misschien stond ik gewoon in de weg..

Tenslotte via Belize City naar Hopkins gegaan. Een klein vissersdorpje met erg vriendelijke, lokale Garifuna- mensen. Maar voor mij iets te klein en rustig, dus ben nu naar Placencia gegaan. Eerste indruk is goed. Benieuwd hoe ik het daar ga hebben!

En dan is Belize bijna voorbij en gaat de reis naar Guatemala echt beginnen!



Groeten uit de jungle, maar nu even vanaf het strand :P

p.s. ik vind het echt superleuk om jullie reacties te lezen. Word er blij van :) Blijf lekker posten dus.

p.p.s. Foto's zijn te vinden op: http://www.facebook.com/album.php?id=1286005979&aid=2106189

  • 16 Februari 2011 - 15:17

    Laura:

    ik wil ook! Het klinkt echt heerlijk! Ben benieuwd naar je foto's.
    Hier is vandaag ook zon :) Het begint zelfs al een beetje lente achtig te klinken buiten.
    Veel plezier!

  • 16 Februari 2011 - 15:41

    Milou:

    Waaa zo leuk om alles te lezen, alle herinneringen komen terug!! :D Supergoed om te horen dat je het zo leuk hebt meis, daar ging het om! Dikke kus

  • 16 Februari 2011 - 16:05

    Lara:

    echt respect! Lijkt me heeel eng, maar zoo gaaf! Leuk dat je zo spontaan mensen ontmoet enzo! Hoe boek je die excursies? gewoon op de plaatselijke vvv?

  • 16 Februari 2011 - 16:27

    Ferdie:

    hai nie,
    klinkt allemaal super, alleen weet ik niet hoe groot tikal is en weet daarom oook niet hoe je uitzicht was...:-p Ik hoop dat je in guatamala minstens zo'n leuke tijd tegemoet gaat en keep up the updates!!

    Liefs

  • 16 Februari 2011 - 17:04

    Rendi:

    jaaaa! foto's! ik blij :D
    fotos van mr. oizo zijn erg stoer ;)

  • 16 Februari 2011 - 18:10

    Esther:

    Klinkt goed!! Ik ben zeer benieuwd naar je foto`s.

    Geniet nog even, en erg leuk dat je ook echt mensen ontmoet enzo (net of je neppe mensen kan ontmoeten.. Opblaaspoppen??)

    X

  • 16 Februari 2011 - 22:50

    Lieke:

    Hey meissie,

    trouw wacht ik op op je nieuwe reisverslagen en al genietend van je verhalen reis ik in mijn fantasie met je mee door Mexico!! En dan met die prachtige foto

  • 16 Februari 2011 - 22:53

    Lieke:

    `s (hahaha, hij plaatste in eens halverwege mijn getyp mij berichtje al!!!) Geniet ervan en ik hoop heel snel weer te kunnen meegenieten vanuit het al heel wat zonniger Nederland.

    Dikke knuf van mij

  • 17 Februari 2011 - 10:17

    Annemary:

    He Leonie,
    wauw, klinkt goed en wat een cultuur-snuiver ben je...haha, wel leuk natuurlijk. Ik volg je wel een beetje.
    groetjes Anne

  • 17 Februari 2011 - 12:17

    Marthe:

    Wow klinkt goed meis! Wat leuk dat je al wat reisgenootjes hebt ontmoet :D
    Zometeen ga ik meteen naar de foto's kijken! Spannend!
    Geniet van Guatemala en wacht met smart op je volgende verhaal ;)
    Knuf!

  • 18 Februari 2011 - 17:30

    Ome Jan:

    Net je reisverslag gelezen. Alleen...ik moet het nog wel even helemaal lezen. Heb net uitgevogeld hoe ik je kon vinden en volgen. Geweldig dat je dit doet. En wat je al niet ziet en beleeft. Ik ga het nog even helemaal bekijken, d.w.z. of het vanaf het begin kan enz. Nou meid, veel succes en heel veel plezier en ervaringen.
    Groetjes

  • 18 Februari 2011 - 18:40

    Ria Bijkerk:

    He wat leuk om even weer wat van je te horen en dat alles goed gaat en je lekker aan het genieten bent.Nou je hebt al heel wat gezien en gedaan,reis je nu met een groep mee of is dat per plaats verschillend?En heb je nog wat over gehouden van de rooie mierenbeten deze kunne zeer heftig zijn.Ga verder en houd ons mooi zoet met je prachtige reisverslagen zodat wij in gedachten met je mee reizen.Morge ga ik de foto"s bekijken lijkt mij heel leuk om te zien.Dag Leonie pas goed op jezelf groeten van ons allen uit Paasloo.

  • 20 Februari 2011 - 14:21

    Tante Anneke:

    hallo leonie hier even berichje van ons hier is alles goed maar wel koud ik heb je reisverslag gelezen het lykt my daar erg leuk en lekker warm nou geniet er nog maar even van want het is zo maar voor by leonie ik hoop dat ik dit goed gedaan heb want dit is myn eerste berichje op de computer nou veel plezier daar kus ome koos en tante anneke

  • 20 Februari 2011 - 17:59

    Gerda Ten Veen:

    Hallo leonie wat leuk wat. je allemaal mee maakt.EN dat je het heel erg naar je zin hebt.Heel veel succes met je vedere reis door mexico

    groetjes uit tuk

  • 20 Februari 2011 - 19:24

    René:

    Heeeey Mexicaantje hoe gaat het daar in de rimboe. Hier is alles oké.
    Je hebt al heel wat gezien van het land. We willen ook graag foto's zien.
    Ga door met je reisverslagen.
    Groetjes Oma en René

  • 20 Februari 2011 - 20:15

    Laura Visser:

    Wauw, klinkt goed zeg.
    Ik ga nu ff je foto's bekijken hoor!

  • 21 Februari 2011 - 20:33

    René:

    Ik heb net je foto's bekeken ze zijn heel mooi. Zo kunnen we ook zien hoe de omgeving eruit ziet.
    En het ziet er mooi uit. Geniet maar lekker verder van je vakantie en houdt ons op de hoogte met je reisverslagen en mooie foto's.
    Groetjes van René

  • 22 Februari 2011 - 14:50

    Ria:

    Leonie, het lukt mij niet om op de site van de foto"s te komen,wat ik erg jammer vind.Heb jij of een lezer van je reisverslagen misschien ook een andere optie om de foto"s te kunnen bekijken.Ik hoor het graag en wacht af.gr ria bijkerk

  • 23 Februari 2011 - 18:47

    Marthe:

    De foto's staan op facebook. Om de foto's te zien moet je lid zijn van facebook en vrienden worden met Leonie. Misschien dat een vriend of familielid dit wel heeft?
    Succes!

  • 25 Februari 2011 - 14:22

    Riabijker:

    Oke marthe ik ga het proberen bedankt.

  • 03 Maart 2011 - 09:21

    Tim:

    Leuk verhaal!
    En een leuke reis lijkt mij :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 36306

Voorgaande reizen:

14 Maart 2014 - 14 Maart 2015

Een jaar in Schotland

16 Mei 2013 - 02 Juni 2013

Korte rondreis door Andalucía, Portugal en Marokko

15 Augustus 2012 - 22 Augustus 2012

Een week zonder lezen..

01 Februari 2011 - 04 April 2011

Mexico!

16 Mei 2009 - 23 Mei 2009

Paris Ouiii Ouiiii

04 April 2006 - 01 Mei 2006

Vittel

28 Januari 2005 - 30 April 2005

Barcelona!

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: