Spaanse cursus en Gutemalteeks gastgezin - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Leonie Vries - WaarBenJij.nu Spaanse cursus en Gutemalteeks gastgezin - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Leonie Vries - WaarBenJij.nu

Spaanse cursus en Gutemalteeks gastgezin

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

08 Maart 2011 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Hola amigos,

Even een kort verhaaltje om jullie up to date te houden van mijn belevenissen hier.

Vorige keer was ik net aangekomen in Xela. In het begin vond ik het maar niks, deze stad. O-ver-al auto`s en stinkende chickenbuses. Dat ik vliegen soms een beetje spannend vind, stelt echt niks voor vergeleken met het risico om aangereden te worden in Xela. En jemig wat een uitlaatgassen, echt niet normaal..!
Ik werd agfezet op de main busterminal en moest dus door al deze uitlaatgassen mijn weg vinden naar `het centrum´. Door de markt (ja, veeel mensen) en vervolgens in een collectivo in de buurt van `El Parque Central` afgezet. `s avonds ging ik hier uit eten en ik weet niet wat het was, maar de vibe van de stad voelde niet goed. Bijna had ik heel impulsief de volgende dag de bus naar Mexico gepakt, maar ik besloot het een kans te geven. Bleek namelijk dat heel de stad bij een voetbalwedstrijd aanwezig was.

Op zoek naar een school uiteindelijk een gevonden, inclusief gastgezin.
Het gastgezin bestaande uit: moeder, twee zoons, een dochter en haar dochtertje van 2, een hond, twee katten en tegen het midden van de week met mij 5 andere studenten!
Wel een gezellige boel :)

Het eten ging best. Het ontbijt, meestal goed te doen en de lunch ook. Alleen `s avonds was er vaak een soepachtig iets, wat ik minder lekker vond, maar niks tekort gekomen.

Samen met het gezin een paar leuke excursies gedaan. Een dag zijn we naar een natuurlijk sauna geweest. Daar kon je de klei van de muren afschrapen en zo had je een natuurlijk masker, waar je huid babyzacht van werd :)
De andere dag zijn we naar de plaatselijke jungle met ruines geweest. Ook mooi en het park had een aantal soorten dieren die je kon bekijken. De meesten in kleine kooitjes... natuurlijk is het handiger om de dieren niet te aaien, maar ik vind het erg interessant om te kijken hoe dichtbij ik kan komen met mijn gezicht of mijn handen.
De meeste dieren waren wel chill als ik ze aaide, maar een paar raakten hier erg chagrijnig van en bliezen naar mij hahaha. Klinkt wel een beetje als een kat wanneer een hermelijn-achtig dier dat doet.

Mijn cursus Spaans verliep goed. Ik heb veel geleerd en het was erg intensief. Helaas kwam ik er halverwege de week achter dat mijn lerares geregeld fouten maakte, waar ik haar notabene op moest wijzen. Dit was irritant, gezien ik de studente was. Uiteindelijk heb ik haar zelfs feedback gegeven in het Spaans (jaja) en moest ik het met de coordinator bespreken. Kreeg een deel van mijn geld terug, de schriften zijn nagekeken en als cadeau een biologieboek voor kinderen in het Spaans! Deze had ik uit de bieb geleend en vroeg of ik deze mocht houden. Ben er weg van :D

In ieder geval is mijn Spaans met sprongen vooruit gegaan, mede dankzij mijn gastgezin aldaar, en spreek ik het aardig. De tijden zijn wat verwarrend, maar dat is een kwestie van oefenen en memoriseren.

Nu ben ik doorgereisd naar San Cristóbal de las Casas, Mexico! Eindelijk... het heeft een poosje geduurd, maar nu ben ik er dan. Deze stad vind ik erg leuk, maar ik ga vandaag alweer verder, want er staan meer plaatsen op de agenda. Stom woord, agenda. Ik kon van dag tot dag leven, maar nu moet er een beetje gepland worden. Hoewel ik erg zin krijg om van planningen af te gaan wijken, alleen al vanwege het woord planning :D

Enfin, San Cristóbal heeft een erg leuke markt met alleen handicrafts. Allemaal textiel en leuke spulletjes. De voedselmarkt is ergens anders. Geen kip te zien, dus :p (hoewel ik ze al niet meer kan tellen...)

Nu door naar Palenque alwaar Cascadas Azules en Ruines bezocht gaan worden.

Saludos de San Cristòbal y hasta pronto!




  • 08 Maart 2011 - 19:43

    Marthe:

    Schatje!! Wat tof dat je die docent feedback hebt gegeven :) Wel slecht inderdaad, dat een student haar daarop moet wijzen haha. Maar goed geregeld !

    Gave foto's trouwens!! Heb je nu een abonnement van waarbenjij.nu? Tof!

    Ben benieuwd wat je nog allemaal gaat doen! Nog 'maar' 4 weekjes ;)

    Have fun! Knuff

  • 09 Maart 2011 - 10:08

    Rendi:

    hellow!

    Fijn om weer n verslagje te lezen hier in t koude wold... T waait hier buiten weer erg hard en t miezert, dus je mist hier niks ;) Gister scheen de zon heel ff en voelde t bijna als lente, maar helaas..

    Dus je hebt je spaanse lerares op dr kop gezeten? ;) Goed bezig! Weet je zeker dat t niet stiekem n controle was om te kijken hoe goed jullie studenten opletten? :P altijd positief proberen te denken he ;)

    Stoer hoedje van mr. oizo! :D maar t is geen sombrero he :P

    knufff mij

  • 09 Maart 2011 - 21:14

    Jose De Vries:

    Hai! Moet jij verdorie je lerares terecht wijzen? ;-) Nou ja zeg! En jungle gezien! Leuk leuk leuk - mooie foto's ook! Geniet ervan! xx

  • 11 Maart 2011 - 07:33

    Erwin:

    Hey leonie!

    Fijn om te horen dat alles goed gaat!
    ik word al jaloers als ik zie, minimum van 9 en maximaal 24 graden!

    groeten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 36318

Voorgaande reizen:

14 Maart 2014 - 14 Maart 2015

Een jaar in Schotland

16 Mei 2013 - 02 Juni 2013

Korte rondreis door Andalucía, Portugal en Marokko

15 Augustus 2012 - 22 Augustus 2012

Een week zonder lezen..

01 Februari 2011 - 04 April 2011

Mexico!

16 Mei 2009 - 23 Mei 2009

Paris Ouiii Ouiiii

04 April 2006 - 01 Mei 2006

Vittel

28 Januari 2005 - 30 April 2005

Barcelona!

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: