Flora, Fauna, Voedsel en Taal - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Leonie Vries - WaarBenJij.nu Flora, Fauna, Voedsel en Taal - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Leonie Vries - WaarBenJij.nu

Flora, Fauna, Voedsel en Taal

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

01 Maart 2011 | Guatemala, Guatemala-stad

Buenas!

In deze editie van alles en nog wat over: lokale gerechten en drankjes, een prachtige boottocht, beklimmen van een vulkaan, paardrijden langs het schitterende Lago Atitlan, mijn taalvaardigheden en een heuze mayaceremonie, maar deze keer start ik met (ja alweer!) wasbeertjes en liften naar Placencia!

De laatste keer dat ik schreef, was ik net aangekomen in Placencia, alleen had ik nog niet verteld hoe ik daar gekomen was haha. Keurig wachtend op de bus, ondertussen druk babbelend met een Garifuna artiest uit Hopkins, kwam er ineens een auto met open achterbak langs. Tegelijkertijd arriveerden ook de twee andere reizigers die ik eerder had ontmoet en de Duitse vrouw van hun vroeg aan de bestuurder waar deze heen ging. Heel toevallig naar Placencia, net als wij. Zij sprongen in de achterbak en toen ben ik er ook maar lekker impulsief (zo mij :p) bij gaan zitten. Bleek dat dit een heel gewoon gebruik is in Belize. De mensen met wie we waren meegelift, waren van Canadese afkomst en woonden in Placencia. Onderweg sprongen er nog meer lokale mensen in de auto. Blijkbaar een gebruikelijke manier van vervoer hier :) Met de wind in de haren kwamen we al snel aan op bestemming. Over Placencia heb ik verder niet heel veel boeiends te melden, behalve dat ik het een verademing vond om in een plaats te zijn waar daadwerkelijk meer mensen waren en dat het er lekker zonnig was. Oh.. en dat de twee andere reizigers en ik een picture-perfect huisje (a la bungalow) hebben gehuurd met een heerlijke douche (luxe hihi) voor weinig geld!
Op de laatste avond nadat we de plaatselijke bars hadden ontdekt (tsja de namen zeggen het wel een beetje; tipsy tuna's..) en ik naar huis liep kwam ik op de trap bij het huisje twee!! wasberen tegen! Ik was helemaal verrukt en heb zo lang zij het prettig vonden haast met open mond naar ze staan staren. Op een gegeven moment werd het voor de wasberen een beetje ongemakkelijk en gingen ze maar weg van dit starende wezen.
Oh, die Amerikaanse man, oorspronkelijk uit Vietnam, lijkt trouwens behoorlijk op de Buddha!
Volgende dag door naar Punta Gorda en de dag daarna op een boot naar Livingston. Uitgezwaaid door de ontmoete Fransman in de stromende regen op weg naar Livingston. De boot kletterde op het water en ik voelde me net alsof ik in een wildwaterbaan zat :)
In Livingston heb ik mij verdiept in de lokale specialiteiten: tapado (kokossoep met schaaldieren, banaan en vis) en een coco loco. Dit is een drankje met kokosmelk en rum, geserveerd in een kokosnoot :-)
Volgende dag een boottocht gemaakt over de Río Dulce. Erg mooi, prachtig uitzicht. Onderweg nog gestopt bij een kleine hot spring met, zoals de naam al zegt, superheet water in de rivier.
Door naar Guatemala City, waar ik gelukkig de laatste bus naar Antigua nog kon pakken, anders had ik een nachtje kunnen verblijven in deze grote, criminele en smerige stad.

Antigua was superleuk! Mede omdat ik daar een Amerikaans stel heb ontmoet waar ik het erg goed mee kan vinden. We hebben ons verdiept in de lokale taartjes en andere lekkernijen van de stad. Mmm :D Het hoogtepunt (ja, letterlijk) was het beklimmen van de vulkaan Pacaya. Klim op was goed te doen. Ik kreeg een deja-vu. In Egypte op de Mozesberg werd je achtervolgd door bedoeines die je kamelen willen verkopen om naar boven te komen en hier werd je achtervolgd (nou ja stukken minder als je het vergelijkt) door locals met paarden haha.
Op de vulkaan zelf voelde het alsof ik op de maan rondliep. Overal waar je kijkt zijn zwarte vlaktes en rotsen. Helaas was er geen lava :-(
Wat er wel was: kinderen die je bespringen om je een stok + marshmellows te kunnen verkopen. Ik had zoiets nog nooit eerder meegemaakt, maar is wel heel gebruikelijk hier en ik geloof dat de kinderen er wel lol in hebben. Toch ben ik van mening dat kinderen niet horen te werken, maar horen te spelen.
Enfin, de afdaling, in het pikkedonker was minder fijn. Gelukkig is alles goed gegaan en heb ik me niet bezeerd.
Samen met de Amerikanen ben ik naar San Pedro la Laguna gegaan. Iets bekender voor sommigen is Panahachel, maar dit scheen iets meer toeristischer te zijn en daarom kozen we voor San Pedro. Een goeie keuze! Dit is een stadje aan het prachtige Lago Atitlan. Het mooiste dat ik daar heb gedaan is paardrijden langs dit schitterende meer. (ja, daar zijn foto´s van). Dit wilde ik eigenlijk al een hele tijd doen en zeker in de natuur. In Nederland kun je paardrijden in zo´n stomme bak, maar daar is natuurlijk niks aan als je het blijkbaar ook kunt doen in de natuur.
Ik sliep daar in een hostel gerund door Israeliers. Eerst leek het een erg leuk hostel, maar uiteindelijk vond ik er weinig meer aan nadat ik tot twee keer toe wakker werd gemaakt doordat de Israelische meiden niet stil konden zijn. Midden in de nacht werd de backpack volledig opnieuw georganiseerd. Tijdens het herpakken van die tas, was er ook zeker tijd voor een goed gesprek waarbij hardop gelachen kon worden. Om 3 uur ´s nachts!!! (Leonie geirriteerd :))

Verder dronk ik daar een dagelijkse veggiesmootie om een beetje gezond te blijven. erg lekker.
Op de plaatselijke markt werden kippen verkocht. Met zn vijfen ofzo in een mandje, losjes vastgebonden met een touw. De kippen (begrijpelijk) vonden dit niet zo fijn en probeerden te ontsnappen. Ze begonnen wat te springen en te dansen, soort kippendisco. Nee, grapje, vet zielig.
Ik wilde graag weten hoeveel een kip zou kosten, maar de Amerikanen hebben het niet voor mij gevraagd hehehe.
Een van die dagen in San Pedro kwam ik een man tegen. Hij was met vouwballonnen in de weer.
Ik vroeg aan hem of hij een tulp kon maken. Hij wist niet hoe dit moest en ik wel, dus mocht ik mee naar een heuze maya-ceremonie voor het nieuwe jaar om het te laten zien. Aldaar verzamelden zich een aantal Guatemalteekse kinderen om mij en waren we samen met de ballonnen aan het spelen (hondjes maken enzo) grappig, dat ik ook hier weer in dezelfde rol beland. Het meisje vertelde me dat ze niet naar school ging. Haar ouders hebben hier geen geld voor. Ze zou dit wel graag willen. Wat zij wel doet is cashewnoten verkopen op straat. Helaas is mijn spaans nog niet zo goed dat ik met ze kan praten over hun toekomstdromen en wat ze willen worden, maar ik kom toch al een heel eind.
Iets meer info over de ceremonie: het was een nieuwjaarsceremonie. En de man die ik ontmoette vierde die dag zijn maya-verjaardag. De leiders van de ceremonie, bestaande uit veelal hippie-achtige mensen uit Westerse landen en een paar van hier stonden in een cirkel rond het vuur en toonden hun dankbaarheid voor moeder aarde en al haar elementen (water, aarde, vuur en lucht) er werden zaadjes en dergelijken in het vuur gegooid en ook de toeschouwers mochten dat doen.
Het geheel duurde vrij lang. Er werden meer kaarsen in het vuur gegooid en er werd voor de zoveelste keer tot 13 geteld. )heilig getal voor deze ceremonie geloof ik). Op een gegeven moment ben ik maar weggegaan. De verjaardag van de man die mij had uitgenodigd bleek aardig ondergeschikt aan de rest van de ceremonie. Maar toch interessant om zoiets eens te aanschouwen.
Even een update over de taal, zie dat maar als een los verhaaltje :p

spaans, voor mij redelijk nieuw, was niet altijd makkelijk. In het begin zeker niet. Vertaald naar het Nederlands ging het ongeveer zo:

Situatie: Leonie informeert naar details van een boottrip.

L: is er een boot naar Rio Dulce?
Mevr: ja, die is er
L: Hoe laat de boot?
Mevr: 9.30
L: hoeveel uren naar Rio Dulce?
Mevr: 2 uur
L: Ok. Ik wil de boot
Mevr: je moet er om 9 uur zijn
L: ??
L: ik begrijp niet
Mevr: jij hier (wijst naar beneden) om 9 uur
L: ok. Om 9 uur ik hier. Ik begrijp. Dankjewel!

Met handen en voeten en Jip en Janneke taal kwam ik eigenlijk al redelijk ver. Men begreep mij haha.
Maar nu! Mijn spaans gaat met sprongen vooruit, want ik heb me ingeschreven voor een cursus hier. Een heel intensieve wel te verstaan. In rap tempo wordt alle grammatica in het koppie gestampt. De cursus duurt een week en ondertussen verblijf ik bij een Guatemalteekse gastfamilie. Spaans, Spaans, Spaans, de hele dag! In de ochtend heb ik 5 uur les (daarna uitgeput). Dan ga ik naar ´huis´ om te eten. Vervolgens is er in de middag altijd wel een leuke activiteit. Gisteren salsadansen (dat kan blijkbaar ook op Birckenstocks en ik kon het gelukkig nog een beetje). Vandaag een workshop tapas maken en mojitos maken. Ja, heel naar! Vind ik ook :)

Nog enkele leuke wetenswaardigheden en dan stop ik ermee.

- een van de katten van de familie heet ´Cosa´ Dat betekent ´ding´.
- Ontbijt is altijd warm. Vandaag warme melk met cornflakes. Zo gek nog niet eigenlijk.
- Eet smakelijk zeggen ze hier na het eten.
- Ik ben inmiddels gebroken wit.
- Aan het einde van deze week spreek ik Spaans!

Olé!

Oh en het klopt; zo heel veel schrijf ik niet, maar ja als ik elke paar dagen een verhaaltje schrijf, is het net alsof ik nog bij jullie aan tafel zit ;)

Liefs uit Xela

p.s. Foto's komen nog. Nu eerst eten. Ik heb trouwens inmiddels ook ruimte op deze om ze te plaatsen, dus voor degenen die geen FB hebben, is het straks ook mogelijk om ze hier te bekijken.

  • 01 Maart 2011 - 20:38

    Milou:

    Gebroken wit..hahahaha! Ik kijk er naar uit om dit te aanschouwen! :D
    Geniet van Xela, check www.quetzaltrekkers.com voor geweldige (low-budget) trips in de omgeving!!
    xxxxxxxxxies

  • 01 Maart 2011 - 20:55

    Jacqueline:

    Ben jaloers! Maar gun het je natuurlijk enorm!
    Moet heel bijzonder zijn om dit mee te maken allemaal.
    gek en mooi om te ervaren dat het toch wel een ''wereld' van verschil is met ons Nederland, waar alles zoooooo vanzelfsprekend is...
    Leo, have fun!! Ik hou je site in de gaten.
    Succes,

    Liefs van je GROTE nicht.
    Jacqueline!

  • 01 Maart 2011 - 21:25

    AM:

    Hey Leo,
    Fijn om weer wat te lezen. Je hebt duidelijk niet stilgezeten.
    Xela is leuk hè? Ik vond het zelf heel bijzonder om bij mensen thuis te logeren, de nogal arme familie waar ik bij woonde was super aardig. Ik heb de hele tijd (4 weken) de ouderlijke slaapkamer tot mijn beschikking gehad. Stel je niet te veel voor van 'ouderlijke slaapkamer': houten planken als muur, een twijfelaar waar ik overdwars net inpaste en vlooien in bed, maar toch wel ontzettend gastvrij. Bij welke taalschool zit je? Celas Maya toevallig?? En heb je al chocolade(melk) gedronken bij café Luna? Moet je 'Esquimal' proberen: Mokka (chocola, melk en koffie) met daarin een bolletje luchtig chocolade-ijs, jammie...
    En dan lees ik ook nog dat je nota bene kippen in je buurt hebt getolereerd ?!? Ga je me straks zeker ook nog vertellen dat je in een Chickenbus gezeten hebt... ;-)
    Liefs, AM

  • 01 Maart 2011 - 21:41

    Marthe:

    Haha wat een geweldig reisverslag :) Rol van m'n stoel van het lachen hier haha :)
    Jij met je kippendisco, jip en jannekespaans en gebroken wit :P

    Wat gaaf dat je nu bij een gastgezin gaat en daarbij de cursus volgt ;) Dan krijg je inderdaad een goeie dosis spaans ;)

    Ben benieuwd naar je foto's!

    Kusje

  • 02 Maart 2011 - 12:12

    Esther:

    Heey geey!

    Onee.. OLA..

  • 02 Maart 2011 - 12:31

    Bartha:

    Heeeyyy Leonie,

    Leuk om weer wat van je te horen en dat je het naar je zin hebt!!
    Als ik het zo lees, wat je beleeft en ziet is toch een geweldige ervaring die ze je niet meer van je af kunnen nemen.
    Ja, tis dat ik niet meer jong en gebonden ben maar andersssss..........kwee nog wel nie...hihihihih.
    Hoop dat je nog heel veel leuke dingen meemaakt en ziet, geniet en pas goed op je zelf.
    Blijf je volgen en je hoort nog van me.
    Liefs en knuffel en hou je taai Bartha.

  • 02 Maart 2011 - 13:34

    Rendi:

    jeej! eindelijk n update :P klinkt allemaal erg goed, ben blij dat je t r zo naar je zin hebt!!!
    ben ook erg benieuwd naar meer foto's

    saludos cordiales

    (heb ik ff gegoogled, ik en spaans... haha)

  • 02 Maart 2011 - 18:19

    Angela:

    Wat een prachtig reisverslag!
    Je bent volop aan het genieten, lees ik.
    Een cursus Spaans, wel intensief maar daarna kan je het!
    Geniet van de mooie reis!

    Liefs Angela

  • 03 Maart 2011 - 12:49

    ANNEKE:

    HOI LEONIE HOE IS HET DAAR ZO TE HOREN VERMAAKT JIJ JE PRIEMA JE DOET EEN HOOP LEUKE DINGEN EN JE SNUIFT HEEL WAT CULTUUR OP, EN JE BENT OOK AL MET CURSES SPAANS BEGONNEN NOU IK VIND HET KNAP WAT JE ALLEMAAL DOET EN DAT HELE AVONTUUR IN JE EENTJE IK ZOU HET NIET DURVEN. MAAR JIJ DOET HET MAAR EVEN ,EN JE KAN OOK AL SALSAR DANSEN NOU HET IS ME WAT.LEONIE GENIET VAN ALLE DINGEN DIE NOG GAAN KOMEN WE REIZEN GEWOON MET JE MEE. TUUT KOOS EN ANNEKE

  • 03 Maart 2011 - 17:37

    Ria Bijkerk:

    Wat heb je weer wat beleefd leonie, maar mijn mond ging helemaal open staan toen ik las dat je tapado had gegeten!!!!!De leonie die hier vroeger aan tafel in de groentesoep de doperwtjes en worteltjes ect er uit zat te pluizen en minimaal een half uur over een bord soep eten deed????????? En nu zomaar inééns een streekgerecht met notabene schaaldieren zit te eten.Nou je gaat met sprongen vooruit!!!(grapje hoor)Maar enfin je hebt weer een schitterend verslag neer gezet,en heel mooi ook dat je je zo goed verstaanbaar kan maken,zo zie je maar met handen en voetenwerk kom je een eind en spreek je bijna alle talen!!!Dus nu ben je bezig met een curcus spaans,goed van je.Je doet zo heel wat mensenkennis op onderweg,en er wel leuk zeker mensen uit alle wereldelen te ontmoeten en er een tijdje mee op te trekken.Nou leonie jij gaat weer lekker genieten,ik ga zo weer "bekappen"heb meelij met mij.gr ria

  • 03 Maart 2011 - 19:40

    Ilse:

    Tapas en mojito's ik doe mee!! :)
    Moet je wel waarschuwen voor leuke amerikanen.. (en mexicanen en andere verwegistanen) haha heb mezelf beloofd dat mn volgende vriendje uit provincie utrecht komt hahaha

    mijn vakantie was echt toppie! heerlijk weer gehad! in zomerjurkjes door lissabon, auto gehuurd en langs de kust gereden, op het strand gezeten, mooie berg beklommen, wijn gedronken, wijn gedronken, wijn gedronken ;) ehm.. in de oceaan gezwommen! zonsondergangen bekeken op het strand en op rotsen en allerlei mooie plekken, lekker gedanst ehm.. wat wil je nog meer horen haha denk niet dat ik jou erg jaloers kan maken op het moment :P

    Geniet van je avontuur en succes met je spaans!
    Liefs ils

  • 04 Maart 2011 - 19:49

    Jasna:

    Hoi Leonie,
    Wat erg leuk om te lezen en heerlijk om te lachen. Ik zie je helemaal voor me bij die vrouw over die boot. Gebroken wit?! Hahahaha!!!! Nog even dus en je bent warm wit ;) Ben echt jaloers als ik die foto's zie. Zodra ik de jackpot win kom ik eraan ;) Geniet en schrijf ons lange en grappige verhalen.
    Liefs Jas

  • 06 Maart 2011 - 17:46

    René:

    Hallo Leonie, Wat weer een leuk reisverslag en de foto's zijn weer mooi.
    Je hebt het zo te zien en te lezen erg naar je zin.
    Je verveeld je daar niet.
    Maar geniet nog maar lekker van je vakantie.
    Groeten van uit TUK!!!!! 22 graden (binnen)

  • 21 April 2011 - 20:21

    Vietnamese Buddha!:

    Leonie!!!! thank goodness for Google translate that I got to read your whole travel blog. for anyone out there wanting to translate this to English, I would suggest using the Google Chrome Browser because it will translate the whole page to whatever language. The grammar might be off but you will understand the message.

    What I love about traveling is meeting adventurous like-minded personality like you. I'm so glad our paths cross. Hope all is well back home.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 36298

Voorgaande reizen:

14 Maart 2014 - 14 Maart 2015

Een jaar in Schotland

16 Mei 2013 - 02 Juni 2013

Korte rondreis door Andalucía, Portugal en Marokko

15 Augustus 2012 - 22 Augustus 2012

Een week zonder lezen..

01 Februari 2011 - 04 April 2011

Mexico!

16 Mei 2009 - 23 Mei 2009

Paris Ouiii Ouiiii

04 April 2006 - 01 Mei 2006

Vittel

28 Januari 2005 - 30 April 2005

Barcelona!

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: