La vida Mexicana - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Leonie Vries - WaarBenJij.nu La vida Mexicana - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Leonie Vries - WaarBenJij.nu

La vida Mexicana

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

17 Maart 2011 | Mexico, Tulum

Hey daar!

In deze editie: tropische temperaturen, meer mayaruïnes, watervallen, een strand zonder beloofde zeeleeuw om mee te knuffelen, gesprekken voeren in 5 talen, nog meer ruïnes, een prachtig natuurverschijnsel genaamd 'Cenote', maar ik begin deze keer met zeer curieuze mayawetenswaardigheden over bevallingen...

Op de laatste dag in San Cristóbal besloot ik om naar het Museum de Medicina Maya te gaan, alwaar ik van alles te weten zou komen over het gebruik van kruiden en planten als geneesmiddel. Het meest interessant dat ik daar trof was een dvd over bevallingen. Ja, de geboorte van een baby.
Ik zal er wat over vertellen:
Tijdens de bevalling zit de vrouw op haar knieën met haar gezicht naar haar man toe, haar armen om zijn hals. Bij de bevalling is een medicijnvrouw aanwezig om te zorgen dat alles goed gaat. Om de bevalling op gang te brengen krijgt de vrouw een drankje dat de boel een beetje versnelt. Tot zover niks geks. Wanneer het kindje geboren is, wordt het schoongemaakt en warm aangekleed. De moeder ondergaat een paar rituelen. Zo wordt ze onder andere gereinigd van het kwade door een haan of kip (hangt van geslacht kindje af). Deze wordt aan kop en poten vastgehouden en in de lucht over het lichaam heengehaald. Haan of kip raakt het lichaam niet. Hetzelfde gebeurt met een ei, maar deze raakte het lichaam wel.
Na bevalling wordt de placenta begraven. Met de bovenkant boven als ze willen dat hun volgende kind een meisje wordt en de bovenkant naar beneden als ze willen dat hun volgende kind een jongen wordt. Na de bevalling mag de vrouw drie maanden geen avocado eten. Als ze een jongentje heeft gekregen kan de penis daarvan namelijk opzwellen..

Diezelfde dag heb ik de bus gepakt naar Palenque. De temperatuur was daar in de late avond zeer aangenaam vergeleken met San Cristóbal, waar ik het toch geregeld redelijk fris had en onder 3 dekend + slaapzak sliep..!!
Lekker tropisch dus in Palenque. Lees: superheet.
Overdag kon je eigenlijk weinig doen, zo warm, maar ik besloot om in de hitte de ruïnes van Palenque te gaan beklimmen. Was trouwens goed te doen ;-)
Erg mooi daar, maar kleiner dan ik had verwacht. Geen toekans gezien en daarmee was de laatste kans voorbij hiervoor, want verderop zou ik ze niet meer tegenkomen.. :-( helaas.
De volgende dag ben ik naar de prachtige Cascadas Azules geweest. Cascadas betekent waterval in het Spaans en Azules betekent dat ze blauw zijn. En dat waren ze. Wow! Wat ontzettend mooi en je kon er nog in zwemmen ook. Heb een heerlijke middag gehad daar en heb genoten van verse kokosmelk uit een kokosnoot! (Mr. Oizo ook)

Van Palenque doorgereden naar Campeche. Een stad die op de Unesco world heritage list staat. Heerlijk gegeten onder het genot van live gitaarmuziek en rondgelopen in deze mooie stad. Een paar gebouwen doen me denken aan Parijs en alle huisjes zijn in vrolijke, felle kleurtjes geschilderd. Een soort Caribisch Parijs dus :-)
Als ik later groot ben, wil ik ook in een gekleurd huisje wonen, liefst dicht bij de zee.
's Avonds naar een lichtshow geweest en de oude stadsmuren verlicht gezien in mooie kleuren.

De volgende dag met een Mexicaanse jongen met gitaar (hij is een artiest en speelt in bus en restaurants) en 4 Duitsers naar Playa Bonita geweest, alwaar de gesprekken in rap tempo wisselden van Engels naar Duits, Spaans, Frans en Nederlands; hilarisch.
De jongen had mij verteld dat we op het strand konden knuffelen met een zeeleeuw, maar de zeeleeuw was denk ik niet thuis, want ik heb 'm niet gezien!

Uiteindelijk aangekomen in de hoofdstad van het schiereiland Yucatan: Merida!
Een heerlijk, bruisende stad waar echt van alles te doen is. De eerste avond samen met twee Mexicaans-Amerikaanse meiden genoten van live folklore muziek en dans. Vrouwen in de meest prachtige gekleurde jurken. Trots op hun vrouwzijn en hun cultuur. Een dagje Progreso (plaatsje dichtbij) bestond uit strand, héél veel wind en héél veel zeemeeuwen! Ondertussen druk kletsend met mijn Mexicaanse amiga over mannen in de hele wereld en hun verschillen :-)

Volgende dag met de 2 andere meiden naar Uxmal geweest. Mayaruïnes, en ik moet zeggen een van de mooiste. Rustige plek en 's avonds zagen we een licht en geluid show. Oordopjes waren hier niet overbodig, helaas had ik ze niet mee. Ik zag nog een vallende ster... Nu maar hopen dat mijn wens uitkomt :-)

Wat het pronkstuk zou moeten zijn, viel echt vet tegen3 Chitzrn Itza. Het leek wel alsof ik in een dierentuin was. O-ver-al mensen en commercialisme, niet te zuinig. De site is bedekt met marktkraampjes en mensen die je van alles willen aansmeren. De ruïnes zelf vond ik tegenvallen. We hadden blijkbaar ook nogal haast, want het was doorlopen geblazen in het park met onze gids...
Nu kan ik wel zeggen dat ik er geweest ben :-P
Op de terugweg gingen we nog langs een Cenote. Een soort onderwatergrot met helderblauw water, zeer verfrissend en schitterend. Ik kan het gaan omschrijven, maar ik weet zeker dat Google afbeeldingen dat beter kan.

Heb een toptijd gehad in Merida met mn drie amigas daar. Jammer om hun te moeten verlaten. Maar zo gaat het al zes weken en eigenlijk heb ik er geen moeite mee gehad tot nu toe.

Inmiddels ben ik weer terug in Tulum. De plaats waar ik op de tweede dag aankwam en voor het eerst de mooie zee en het strand zag. Fijn om hier weer te zijn. Een paar dagen hier en naar Playa del Carmen en dan...... Havana, Cuba!!

De 'vakantie' gaat heel snel. Het einde zit eraan te komen. Maaaaar nog een aantal leuke dingen voor de boeg.

I'll keep you posted!

p.s. Mensen zijn verwonderd dat ik veel talen spreek en zijn er erg van onder de indruk. Ik kan nu zelfs een mop vertellen in het Spaans hahahah!
Bomba!

Foto's volgen als ik een pc en tijd vind ;-)

• 18 Maart 2011 - 06:43

Jose:

Heeej! Klinkt allemaal erg goed! Geniet er nog ff van! xx

• 18 Maart 2011 - 09:03

Rendi:

t klinkt allemaal nog steeds erg goed daarzo :D t is dus gelukt met je ticket naar cuba?
    Is de spaanse mop nog steeds grappig als je m vertaalt naar NL?

knuff mij

• 18 Maart 2011 - 09:44

Marthe:

Haha wat een leuk verhaal ;) Ben wederom benieuwd naar je foto's :)
    Ben blij dat je een ticket hebt naar Cuba! Lekker salsa dansen na een paar cuba libres ;)
    Kusje!

• 18 Maart 2011 - 12:48

Bartha:

Hoiiiiiiii Leonie,

Fijn om weer wat te lezen en dat je het naar zin hebt.
    Nog even genieten van al dat moois, nog maar 16 dagen en dan ben je weer in dit koude kikkerlandje!!!!

Lieve groetjes Bartha en Jan.

• 18 Maart 2011 - 18:12

Ilse:

waauuwww zo'n cenote is ECHT HEEL MOOI :) jaloers! haha ik geef het toe ;)
    heb je er ook in gedoken?!

• 22 Maart 2011 - 21:04

Anneke:

Hallo leonie ik probeer het weer op nieuw het is gisteren niet verstuurd,ik hoop dat het nu wel lukt ik heb je video,s en foto,s ook gezien leuk hoor als jij straks thuis bent mag je wel weer vacantie nemen om echt uit te rustenwat heb jij veel gezien en gedaan nou leonie nog een paar dagen en dan sta je weer ophollandse de hollandse grond maar deze vacantie neemt niemand jou meer af.verder is hier ook alles goed ,en wij hebben erg mooi weer dat is ook wel eens fijn.leonie ik wens jou nog mooie avonturen en heel veel plezier pas goed op je zelf en we jou snel weer terug xxxxxxx Anneke

• 22 Maart 2011 - 21:04

Anneke:

• 23 Maart 2011 - 17:56

Ria:

Weer leuk om je verslag te lezen,jammer dat het einde in zicht komt.In gedachten reis ik met je mee en zie zo het plaatje voor mij,maar helaas ik moet het met dromen doen je hebt het echt allemaal beleefd.Helaas zit het er bijna weer op,maar met deze herinneringen kan je een heeeel eind vooruit leonie.Zeg ga nog lekker genieten van wat je nog tegoed hebt,veel plezier en een veilige terug reis.Oh bay the way Martijn is vanmiddag weer terug gekomen uit India(maar ja dat was werken)na 7 weken werd ook wel tijd.Nathalie is weer helemaal HAPPY.

• 29 Maart 2011 - 12:18

Esther:

Die spaanse mop ik wil ik horen :D
    Klikt weer heerlijk.. Geniet nog ff, t is alweer bijna tijd om terug te komen
    (GEMEEEN WHAHA)

Xxx